အစိုးရသစ္လက္ထက္ ကားတင္သြင္းမႈ အစီအစဥ္သစ္အရ ကားအစီးေရ ၅၀၀၀၀ ခန္႔ တင္သြင္းၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ၉၈ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေနလူထုမႇာ တကၠစီအစုတ္၊ ဘတ္စကားအေဟာင္းမ်ားျဖင့္ ကားက်ပ္မႈ ထပ္ဆင့္ေ၀ဒနာကိုသာ ခံစားေနရဆဲျဖစ္သည္။
အင္းစိန္တြင္ ေနထိုင္ကာ ဆူးေလတြင္ အလုပ္ဆင္းသူ ကုမၸဏီမန္ေနဂ်ာတစ္ဦးျဖစ္သည့္ ကုိေအာင္ေက်ာ္ကလည္း''အရင္ဆုိ လႇည္းတန္းမီးပိြဳင့္ တစ္ခုတည္းပဲ ကားက်ပ္တယ္။ အခု လႇည္းတန္းေရာ ေျမနီကုန္းေရာ တ႐ုတ္တန္းေရာ အကုန္လံုး ကားက်ပ္တယ္။ အရင္ကထက္ ႏႇစ္ဆမကဘူး၊ သံုးဆေလာက္ အခ်ိန္ပိုယူေနရတယ္။ ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုး ေန႔ခ်င္းညခ်င္း ခ်မ္းသာကုန္ၿပီး ကိုယ္ပုိင္ကားပဲ စီးေနၾကသလား ေအာက္ေမ့ရတယ္၊ လမ္းေပၚမႇာ ကိုယ္ပိုင္ကားသစ္ေတြခ်ည္းပဲ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔စီးတဲ့ ဘတ္စကားကေတာ့ စုတ္တုန္း၊ လူက်ပ္တုန္း၊ ဒီၾကားထဲ အခု လမ္းပါက်ပ္တယ္။ တကၠစီကေတာ့ ေျပာမေနနဲ႔ တံခါးပိတ္လို႔မရ၊ ဟိုတစ္ရက္ မိုးရြာတုန္းက ဆိုရင္ တကၠစီငႇားစီးတာ တံခါးမႇန္မပါလို႔ ဒီအတိုင္းပဲ မုိးစိုခံၿပီး စီးရတယ္။ ၿမိဳ႕ေန အေျခခံလူတန္းစား ဘ၀ေတြေပါ့ဗ်ာ'' ဟု ေျပာျပခဲ့သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ခရီးသည္တင္ယာဥ္အျဖစ္ ေျပးဆြဲလ်က္ရႇိေသာ ဘီအမ္ယာဥ္ေဟာင္းတစ္စီး |
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မႇ တကၠစီယာဥ္ပုိင္ရႇင္ ကိုျမင့္ေအာင္က ''အခု 'န'နံပါတ္ေတာင္မႇ က်ပ္ သိန္း၁၀၀ ေလာက္ပဲ ရႇိေတာ့တယ္။ ဒါေတာင္ အ၀ယ္မရႇိဘူး။ ကြၽန္ေတာ့္ကားဆို က်ပ္သိန္း ၆၀၊ ၇၀ ေတာင္ မတန္ေတာ့ဘူး။ ဒီအခြန္ႏႈန္းနဲ႔ ျပန္မသြင္းႏိုင္လို႔ အစုတ္ကို ခဏခဏျပင္ၿပီး သံုးေနရတယ္။ ျပည္သူ႔မ်က္ႏႇာကိုပဲ ၾကည့္တယ္လို႔ေျပာတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ တကၠစီအစုတ္ေမာင္းေနတဲ့သူေတြက ျပည္သူမဟုတ္ဘူးလား၊ ကြၽန္ေတာ္တို႔ တကၠစီအစုတ္ေတြ ကို ဟိုေနရာပ်က္ ဒီေနရာပ်က္ျဖစ္ေနတဲ့ ကားအစုတ္ေတြကိုပဲ ဒုကၡခံစီးေနတဲ့ အမ်ားျပည္သူေတြကေရာ ျပည္သူ မဟုတ္ဘူးလား။ သြင္းဖို႔က်ေတာ့လဲ ၂၀၀၇ ေမာ္ဒယ္နဲ႔အထက္ကို ဒီအခြန္ႏႈန္းအတိုင္းရမယ္ဆိုၿပီး ကန္႔သတ္ထားတယ္။ မသြင္းႏိုင္လို႔ ဒီအတိုင္းစီးေတာ့လည္း အစုတ္နဲ႔ လမ္းေပၚတက္ရင္ ဒဏ္ေၾကး႐ိုက္ဦးမယ္ဆိုေတာ့ လုပ္ခ်င္သလို လုပ္ၾကေတာ့လို႔ပဲ ေျပာခ်င္တယ္''ဟု ေျပာျပခဲ့သည္။
''ကြၽန္မတို႔ ေတာင္ဒဂုံေန စမ္းေခ်ာင္းကို ေန႔စဥ္ အလုပ္ဆင္းရတယ္။ မနက္ဆိုရင္ မနက္ ၇ နာရီ ဆိုင္ဖြင့္ခ်ိန္မီေအာင္ မနက္ ၅ နာရီေက်ာ္ကတည္းက ထၿပီး ကားစီးရတယ္။ အျပန္ဆို ညေန ၅ နာရီမႇာ ကားေတြအရမ္းက်ပ္လို႔ အိမ္ကို ၇ နာရီခြဲေလာက္မႇ ေရာက္တယ္။ အရင္ကဆို တစ္နာရီေလာက္ေစာထရင္ အဆင္ေျပေပမယ့္ အခုအိပ္ခ်ိန္ထဲက တစ္နာရီေလာက္ဖဲ့ၿပီး ထရသလို ညအိမ္ျပန္ေရာက္ရင္ ေနာက္က်တယ္''ဟု ေတာင္ဒဂံုတြင္ ေနထုိင္သူ ကုမၸဏီ အေရာင္းစာေရးမတစ္ဦးက ေျပာျပခဲ့သည္။
ေရႊျပည္သာမႇ ေျမနီကုန္းသို႔ လာေရာက္ အလုပ္ဆင္းသူ အေရာင္းစာေရးမတစ္ဦးကလည္း''အလုပ္သြားတဲ့အခ်ိန္က ဂိတ္အစကစီးတာဆိုေတာ့ ခံုရေတာ့ မိန္းကေလး အိေျႏၵမပ်က္ေသးဘူး။ ကားက်ပ္လို႔ အရင္ကထက္ တစ္နာရီခြဲေလာက္ ေစာထတယ္။ ျပန္တဲ့အခ်ိန္ကေတာ့ ခံုမရေတာ့ ဒီလိုပဲ တိုးႀကိတ္စီးရတယ္။ ခံုေလးတစ္ခံုမ်ားရရင္ ထီေပါက္တာထက္ေတာင္ ၀မ္းသာေသးတယ္။ မရရင္ ေျမနီကုန္းကေန ေရႊျပည္သာအထိ ဘယ္လိုစီးသလဲဆိုတာ တြက္သာၾကည့္ေတာ့''ဟု ေျပာျပခဲ့သည္။
အိမ္စီးကားမ်ား တင္သြင္းရန္အတြက္ မူ၀ါဒအမ်ဳိးမ်ဳိးေျပာင္းလဲ ခ်မႇတ္လုပ္ေဆာင္ေနေသာ္လည္း အမ်ားျပည္သူႏႇင့္သက္ဆုိင္ေသာ ခရီးသည္တင္ ဘတ္စကား၊ တကၠစီမ်ား တင္သြင္းလဲလႇယ္ရန္အတြက္မူ ကန္႔သတ္ခ်က္အခ်ဳိ႕ ထားရႇိျခင္း၊ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ မျပဳျခင္းမ်ားကဲ့သို႔ေသာ အတားအဆီးမ်ားအား ဖယ္ရႇားေပးျခင္းမရႇိေၾကာင္းလည္း သိရသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ေျပးဆြဲလ်က္ရႇိေသာ တကၠစီတစ္စီး |
ယင္းအျပင္ အိမ္စီးကားမ်ား ေပါမ်ားစြာ တင္သြင္းေနေသာ္လည္း လမ္းအေျခအေနအား ထည့္သြင္း တြက္ခ်က္ျခင္းမရႇိဘဲ တကၠစီမ်ားတင္ သြင္းခြင့္ျပဳရာတြင္မူ လမ္းအေျခအေနအား ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္သည္ဟု ဆိုျခင္းမႇာလည္း လြဲမႇားလ်က္ရႇိေၾကာင္း သံုးသပ္ၾကသည္။
တကၠစီမ်ား တင္သြင္းလိုပါက သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႔၏ စစ္ေဆးေထာက္ ခံခ်က္ရႇိမႇသာ ခြင့္ျပဳသြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း စီးပြားေရးႏႇင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦး၀င္းျမင့္က ေမလ ၇ ရက္ေန႔က စီးပြားေရးႏႇင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာနတြင္ က်င္းပသည့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္တင္သြင္းမႈဆိုင္ရာ မီဒီယာ ေတြ႔ဆုံရႇင္းလင္းပြဲတြင္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
စီးပြားေရးႏႇင့္ ကူးသန္းေရာင္း ၀ယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦး၀င္းျမင့္က'' ၿမိဳ႕ေတာ္အငႇားယာဥ္(City Taxi) မ်ား တင္သြင္းလိုပါက ၂၀၀၇ ခုႏႇစ္ႏႇင့္အထက္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ားအား သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းေဒသႀကီး၊ ျပည္နယ္အစိုးရတို႔ရဲ႕ တြက္ခ်က္ စိစစ္ေထာက္ခံခ်က္နဲ႔ ကုမၸဏီလုပ္ငန္းရႇင္မ်ားအား စိစစ္ေဆာင္ရြက္ေပးသြားမႇာ ျဖစ္ပါတယ္။ သက္ဆိုင္ရာ တိုင္းေဒသႀကီး ျပည္နယ္အစိုးရတို႔ရဲ႕ တြက္ခ်က္ စိစစ္ေထာက္ခံခ်က္ဆိုတာက ၿမိဳ႕ေတာ္နဲ႔ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားရဲ႕လမ္းမ်ား အေျခအေန လူဦးေရကို စိစစ္တြက္ ခ်က္ေပးရမႇာျဖစ္တဲ့အတြက္ ေထာက္ခံခိုင္းျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပလိုပါတယ္'' ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ခရီးသည္တင္ ဘတ္စကားမ်ား တင္သြင္းရာတြင္ ဘတ္စကားအေဟာင္းမ်ား လဲလႇယ္မႈကို ၁၉၉၆ ခုႏႇစ္မႇ ၂၀၀၆ ခုႏႇစ္အတြင္း ထုတ္လုပ္သည့္ ယာဥ္မ်ားအား ဘယ္ေမာင္း၊ ညာေမာင္း မခြဲျခားဘဲ တင္သြင္းႏိုင္ေသာ္လည္း အသစ္တင္သြင္းမည့္ ခရီးသည္တင္ ဘတ္စကားမ်ားကိုမူ ၂၀၀၇ ခုႏႇစ္ႏႇင့္အထက္ ဘယ္ေမာင္းယာဥ္မ်ားကို တင္သြင္းခြင့္ျပဳမည္ဟု သိရႇိရသည္။
ကမၻာလႇည့္ခရီးသည္မ်ား လုိက္ပါစီးနင္းသည့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕မႇ ခရီးသည္တင္ယာဥ္တစ္စီး |
စီးပြားေရးႏႇင့္ ကူးသန္းေရာင္း ၀ယ္ေရး၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦး၀င္းျမင့္က ''အခု တိုင္းျပည္မႇာ အဓိကလိုေနတာက bus ပဲ။ အမ်ားျပည္သူက bus ကားပဲ အမ်ားစု စီးၾကတာ။ ဘတ္စကားဆိုရင္လည္း အေဟာင္းပဲ သြင္းတယ္ဆိုရင္လည္း ၁၉၉၆ ခုႏႇစ္ကေန ၂၀၀၆ အထိ သြင္းခြင့္ျပဳပါတယ္။ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးေတြမႇာ ဘတ္စကားေတြ ေတာ္ေတာ္ညံ့ပါတယ္။ ဘတ္စကားစီး ျပည္သူေတြ စိတ္ဆင္းရဲမႈေတြ ၾကံဳေနရတယ္ ဆိုတာ သမၼတႀကီး သိရႇိၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္းမႇာ ဘတ္စကားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး 'သ' အကၡရာအထိ ယာဥ္အိုယာဥ္ေဟာင္း ဘတ္စကားမ်ားကို အစားထိုး လဲလႇယ္ၿပီးတဲ့ေနရာမႇာ ခရီးသည္တင္ယာဥ္မ်ားကိုလည္း ၁၉၉၆ ခုႏႇစ္ ကေန ၂၀၀၆ ခုႏႇစ္အထိ အစားထိုး လဲလႇယ္ခြင့္ ေပးမႇာျဖစ္ပါတယ္။ အခက္အခဲျဖစ္ေနရင္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ တင္သြင္းမႈေကာ္မတီကို ဆက္သြယ္ပါ။ ျမန္ျမန္ေမာ္ေတာ္ကားအသစ္ေတြ ေရာက္ရႇိ ေစခ်င္ပါတယ္။ ပုံမႇန္ သြင္းကုန္လိုင္စင္ျဖင့္ ေလ်ာက္ထားလာပါကလည္း ကန္႔သတ္ခ်က္မရႇိဘဲ ၂၀ ေယာက္စီးႏႇင့္အထက္ ၂၀၀၇ ေမာ္ဒယ္ႏႇင့္အထက္ ခြင့္ျပဳေပးသြားမႇာ ျဖစ္ပါတယ္''ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ခရီးသည္တင္ယာဥ္အျဖစ္ ေျပးဆြဲလ်က္ရႇိေသာ စစ္က်န္ဘတ္စကားတစ္စီး |
တကၠစီႏႇင့္ ခရီးသည္တင္ ဘတ္စကားမ်ားအတြက္ ကန္႔သတ္ခ်က္ ထားရႇိသည့္အျပင္ အပ္ႏႇံခြင့္ျပဳရာ၌ ပါ၀င္သည့္ ကားေဟာင္းမ်ားျဖစ္ေနပါက အပ္ႏႇံျခင္းမျပဳ၍ရေသာ္လည္း လမ္းျဖင့္မကိုက္ေအာင္ စုတ္ခ်ာေန ပါက လမ္းေပၚတက္ေမာင္းလ်င္ ဒဏ္ေၾကးထပ္မံတပ္႐ိုက္ရန္ စီစဥ္ေန သည္ဟု သိရသည္။
ရထားပို႔ေဆာင္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု ဒုတိယ၀န္ႀကီး ဦးသန္႔ရႇင္းက ''အခု လူတိုင္းကို ကားတင္သြင္းခြင့္ ေပးလိုက္ၿပီဆိုေတာ့ ယာဥ္အို ယာဥ္ေဟာင္းေတြ အပ္ခ်င္မႇ အပ္ၾကေတာ့မႇာပါ။ အရင္က ပါမစ္ေစ်းေလးက ေကာင္းေနေတာ့ ကားေဟာင္းကေန ကားသစ္ျဖစ္မယ္ဆိုၿပီး လာၾကတာ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ကေတာ့ 'ပ' အကၡရာအထိ ဆက္လုပ္ေပးသြားမယ္။ က်န္တာေတာ့ ႏႇစ္ ၂၀ ေက်ာ္၊ ႏႇစ္ ၄၀ ေက်ာ္တြက္ေနတာ။ အႏၲရာယ္ရႇိႏိုင္တဲ့ အေျခအေနေရာက္ရင္ ဘယ္နံပါတ္ေတြကေတာ့ အပ္တာ လက္ခံမယ္ဆိုၿပီး ထုတ္ျပန္ေပးသြားမယ္''ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ရႇစ္လအတြင္းမႇာ ကားနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ မူ၀ါဒ ေျခာက္ႀကိမ္ေျပာင္းခဲ့တယ္။ ကားေတြ တိုးလာတယ္။ ၿမိဳ႕ေနလူထုရဲ႕ ၉၈ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ လူဦးေရ အသံုးျပဳေနတဲ့ ဘတ္စကားနဲ႔ တကၠစီေတြက စုတ္တုန္းေဟာင္းတုန္းဘဲ။ ဘတ္စကား ေကာင္းေကာင္းေတြ မစီးရ၊ တကၠစီေကာင္းေကာင္းေတြ မစီးရ။ ကားေတြ ပုိက်ပ္လာတယ္။ ကားေပၚမႇာပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနရတယ္။ ဒါဆိုအမ်ား ျပည္သူအက်ဳိး တကယ္ရႇိလား၊ မရႇိဘူးလား ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ပါ။ |
ဆက္လက္၍ ဒုတိယ၀န္ႀကီးက ''လဲရမယ့္ ကားေတြက မိဘအေမြ အႏႇစ္ကားမို႔လို႔ အိမ္မႇာပဲ သိမ္းထားခ်င္တယ္ဆိုရင္ ဘာမႇ ျပႆနာမရႇိဘူး။ ဒါေပမယ့္ လမ္းေပၚမႇာသြားေနလို႔ လမ္းအႏၲရာယ္ ထိခိုက္မယ္ဆိုရင္ မလြဲမေသအပ္ရမယ္။ မအပ္ရင္ Fine ဆိုတဲ့ ဒဏ္ႀကီးေတြက မ်ားလိမ့္မယ္။ ဒဏ္ေၾကးဆိုတာ ထိေရာက္တဲ့ ပမာဏကို ေျပာတာ။ ဒီလူက ၅ က်ပ္နဲ႔ မလုပ္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ ၅ က်ပ္နဲ႔ သြားမယ္။ တစ္သိန္းေလာက္မႇ မလုပ္ေတာ့ဘူးဆိုရင္ တစ္သိန္းေလာက္သြားမယ္။ နည္းတယ္၊ မ်ားတယ္ဆိုတာ ဘယ္ေလာက္ လိုက္နာမႈရႇိတယ္ဆိုတဲ့အေပၚ မႇာ မူတည္သြားမယ္''ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ယင္းအျပင္၂၀၀၇ ခုႏႇစ္အထက္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား(ဘတ္စကားမႇ အပ)တင္သြင္းလိုသူမ်ားသည္ ႏိုင္ငံျခားဘဏ္မ်ားႏႇင့္ အဆက္အသြယ္ရႇိသည့္ အစိုးရဘဏ္မ်ား(သို႔)ပုဂၢလိက ဘဏ္မ်ားတြင္ ေငြစာရင္း(Bank Account) ဖြင့္လႇစ္ၿပီးပါက ေနျပည္ေတာ္ရႇိ စီးပြားကူးသန္း၀န္ႀကီးဌာနတြင္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ တင္သြင္းခြင့္ပါမစ္မ်ား သြားေရာက္ေလွ်ာက္ထားရမည္ ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရးႏႇင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု ဒုတိယ၀န္ႀကီး ေဒါက္တာပြင့္ဆန္း က''ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႐ုံးတြင္းဆိုင္ရာ လာ ေရာက္ေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါမႇာ လိုင္စင္ထုတ္ေပးႏိုင္တဲ့အထိ အဆင္ေျပေအာင္ အစီအစဥ္ခ်ၿပီးတာနဲ႔ ႏႇစ္ရကေလာက္အတြင္း လက္ခံေဆာင္ရြက္ေပးသြားမႇာ ျဖစ္ပါတယ္''ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ယင္းအျပင္၂၀၀၇ ခုႏႇစ္အထက္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား(ဘတ္စကားမႇ အပ)တင္သြင္းလိုသူမ်ားသည္ ႏိုင္ငံျခားဘဏ္မ်ားႏႇင့္ အဆက္အသြယ္ရႇိသည့္ အစိုးရဘဏ္မ်ား(သို႔)ပုဂၢလိက ဘဏ္မ်ားတြင္ ေငြစာရင္း(Bank Account) ဖြင့္လႇစ္ၿပီးပါက ေနျပည္ေတာ္ရႇိ စီးပြားကူးသန္း၀န္ႀကီးဌာနတြင္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ တင္သြင္းခြင့္ပါမစ္မ်ား သြားေရာက္ေလွ်ာက္ထားရမည္ ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရးႏႇင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု ဒုတိယ၀န္ႀကီး ေဒါက္တာပြင့္ဆန္း က''ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႐ုံးတြင္းဆိုင္ရာ လာ ေရာက္ေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါမႇာ လိုင္စင္ထုတ္ေပးႏိုင္တဲ့အထိ အဆင္ေျပေအာင္ အစီအစဥ္ခ်ၿပီးတာနဲ႔ ႏႇစ္ရကေလာက္အတြင္း လက္ခံေဆာင္ရြက္ေပးသြားမႇာ ျဖစ္ပါတယ္''ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
အႏၲရာယ္ရႇိေသာ ပုံစံမ်ဳိးျဖင့္ စီးနင္းေနရသည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္းသြား ခရီးသည္မ်ား |
စီးပြားေရးႏႇင့္ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦး၀င္းျမင့္က ''ဒီေနရာမႇာ ကြၽန္ေတာ္အလ်ဥ္းသင့္လို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ကားနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ထိုင္းမႇာဆိုရင္ လူ ၁၀၀၀မႇာ လူ ၂၇၀ ကားစီးႏိုင္တယ္။ လာအိုမႇာ ၂၁၊ ကေမၻာဒီးယားမႇာ ၂၀၊ ဗီယက္နမ္မႇာ ၁၃ ေယာက္ စီးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဗီယက္နမ္ကို မီဖို႔ဆိုရင္ ကားအစီးေရ ၃ ဒသမ ၈ သိန္းေလာက္ တင္သြင္းရမႇာျဖစ္ပါတယ္''ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။
''ဗီယက္နမ္ကိုမီဖို႔ ေနာက္ထပ္ ႏႇစ္ဆျဖစ္ေအာင္ ကားစီးေရ ၃ ဒသမ ၈ သိန္းေလာက္ တင္သြင္းရမယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ဗီယက္နမ္ရဲ႕ လူတစ္ဦးခ်င္း၀င္ေငြနဲ႔ ျမန္မာရဲ႕ လူတစ္ဦးခ်င္း ၀င္ေငြယႇဥ္ၾကည့္ပါဦး။ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံရဲ႕ လမ္းအေျခအေနကုိ ေရာက္ဖူးတဲ့သူတိုင္း သိပါတယ္။ အေရးႀကီးတဲ့ေနရာ ေရာက္ေနတဲ့သူက ဒါမ်ဳိး မေျပာသင့္ပါဘူး။ ဗီယက္နမ္ရဲ႕ လူတစ္ဦးခ်င္း၀င္ေငြက ၂၀၁၁ ခုႏႇစ္မႇာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃၃၅၉ ရႇိတယ္။ ျမန္မာက အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၃၂၅ ပဲ ရႇိတယ္လို႔ IMF ထုတ္ျပန္ထားတာ''ဟု အဆိုပါေဆြးေႏြးပြဲသို႔ တက္ေရာက္ခဲ့သူ သတင္းေထာက္တစ္ဦးက ေျပာသည္။
တကၠစီ လဲလႇယ္တင္သြင္းရန္ ခက္ခဲေနသူ မႏၲေလးၿမိဳ႕ခံတစ္ဦးျဖစ္သူ ကိုသူရက''ဒီအခြန္နဲ႔ဆို ကြၽန္ေတာ္ လံုး၀ မလဲႏိုင္ဘူး။ ဒီၾကားထဲ ကားမူ၀ါဒေတြ တစ္ႀကိမ္ၿပီးတစ္ႀကိမ္ေျပာင္း ေကာင္းစားတဲ့ လူတစ္စုက ေကာင္းစား ဘ၀ပ်က္သြားတဲ့သူက ကားေဟာင္း ပိုင္ရႇင္ေလးေတြ။ လာၾကည့္ မႏၲေလးမႇာ ေလးဘီးေတြကို သတင္းႀကိဳရတဲ့ လုပ္ငန္းရႇင္ေတြက က်ပ္သိန္း ၂၀ နဲ႔ ေပး၀ယ္တယ္။ ေရာင္းလိုက္တယ္။ အလုပ္လက္မဲ့ျဖစ္ၿပီး အခုသိန္း ၂၀ လည္းကုန္ အလုပ္လည္းမရႇိ ဘ၀ေတြပ်က္။ ၀န္ႀကီးဌာနေတြနဲ႔ေပါင္းတဲ့ လုပ္ငန္းရႇင္ေတြ ခ်မ္းသာသြားတယ္။ အခု ၂၀၀၇ ေမာ္ဒယ္အထက္ သြင္းခြင့္ေပးလိုက္တယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ တကၠစီေစ်း ျပဳတ္က်သြားတယ္၊ နာျပန္တာပဲ။ လဲဖို႔က်ေတာ့လည္း ဒီအခြန္ႏႈန္းနဲ႔ မတတ္ႏိုင္၊ ထပ္သံုးဖို႔က်ေတာ့လည္း ကားစုတ္ရင္ ဒဏ္႐ိုက္ခံရဦးမယ္ဆိုေတာ့ အၿပီးသာလာ သိမ္းသြားေတာ့ဗ်ာ။ လူေတြလည္း ဘ၀ပ်က္ေနပါၿပီ။ ေသေအာင္သာ သတ္လိုက္ၾကေတာ့''ဟု ေျပာခဲ့သည္။
စစ္က်န္ဘတ္စကားစီး ရန္ကုန္ျမိဳ႕မွ ခရီးသြားမ်ား |
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မႇ တကၠစီယာဥ္ပိုင္ရႇင္တစ္ဦးကလည္း ''ကြၽန္ေတာ္က 'ဒ' နံပါတ္ပါ၊ ျပန္မသြင္းႏိုင္လို႔ ဒီအတိုင္းပဲ သံုးေနရတယ္။ စုတ္ေနၿပီ။ အခု မအပ္ႏိုင္လို႔ အစုတ္အတုိင္း စီးျပန္ေတာ့လဲ ဒဏ္ေၾကးေကာက္ဦးမယ္။ သြင္းဖို႔ က်ေတာ့လဲ ဇိမ္ခံကားေတြနဲ႔ တန္းတူ အခြန္ေပးရမယ္ဆိုေတာ့ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ။ သူေျပာသလို အိမ္ထဲမႇာ သိမ္းထားေတာ့ မိသားစု ဘာနဲ႔စားမလဲ။ ဒဏ္႐ိုက္ခံၿပီး ၀မ္းစာရႇာရင္းနဲ႔ ကိုယ့္စားအိုးေလးကို ဘယ္ေန႔ နယ္ႏႇင္ မလဲ၊ ဘယ္ေန႔ မျဖစ္မေန အပ္ခုိင္းမလဲ ထုိင္ေစာင့္႐ံုပဲ ရႇိေတာ့တယ္။ ကြၽန္ ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းကေတာ့ စားအိုးေလး ေပ်ာက္သြားၿပီ။ သူ႔မႇာ တကၠစီႏႇစ္စီး ရႇိတယ္။ အားလံုးအပ္လိုက္ၿပီး ကားတစ္စီး ျပန္သြင္းတယ္။ ကားက ျမန္မာႏိုင္ငံေတာင္ မေရာက္ေသးဘူး သူတို႔ မူ၀ါဒေျပာင္းလိုက္တာ အဲဒီသြင္းထားတဲ့ကားက က်ပ္သိန္း ၂၀၀ ေတာင္ မတန္ေတာ့ဘူး။ သြားၿပီ တကၠစီႏႇစ္စီးမႇာ တစ္စီးဆံုးသြားၿပီ။ အခုရမယ့္ တစ္စီးကလည္း ဘာမႇ တန္ေၾကးမရႇိေတာ့ဘူး။ အိမ္ကားေတြနဲ႔ အတူတူ အခြန္ေဆာင္ သြင္းတာေလေသၿပီေပါ့''ဟု ေျပာျပခဲ့သည္။
မူ၀ါဒ တည္ၿငိမ္မႈ မရႇိျခင္း၏ သက္ေရာက္မႈမႇာ အမ်ားျပည္သူအေပၚ သက္ေရာက္မႈႀကီးမားေၾကာင္းကို ျမန္မာႏိုင္ငံ ငါးလုပ္ငန္းအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဒုတိယဥကၠ႒ ဦး၀င္းႀကိဳင္က''တစ္သမတ္တည္း မဟုတ္တဲ့ မူ၀ါဒေတြက လုပ္ငန္း ရႇင္ျဖစ္ျဖစ္ အဲဒီက႑နဲ႔ သက္ဆိုင္တဲ့ အမ်ားျပည္သူကိုျဖစ္ျဖစ္ ထိခိုက္ေစတယ္။ အခု မူ၀ါဒ အေျပာင္းအလဲေၾကာင့္ လူလတ္တန္းစား လုပ္ငန္းရႇင္ေတြ အမ်ားႀကီး နစ္နာသလို ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ဆက္ဆံတဲ့ အခါမႇာလည္း အခုလို မတည္ၿငိမ္မႈေတြေၾကာင့္ ယံုၾကည္မႈမရႇိဘူး။ မူ၀ါဒတစ္ခုကို သက္ဆုိင္ရာက ခ်မႇတ္တယ္ဆိုရင္ ဒီမူ၀ါဒကိုယံုၿပီး လုပ္ငန္းရႇင္က ရႇိသမွ် ကိုယ္လုပ္ႏိုင္စြမ္းသမွ် အကုန္ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံ လုပ္ကိုင္တယ္၊ ၿပီးမႇ ေျပာင္းတယ္ ဆိုေတာ့ အကုန္ ထိခိုက္ကုန္တာေပါ့။ ထိခိုက္တာထက္ ဘယ္သူမႇလည္း မူ၀ါဒခ်မႇတ္တဲ့အေပၚ ေနာက္ထပ္ မယံုေတာ့ဘူး။ အေကာင္းဆံုး ဥပမာ ေျပာပါဆိုရင္ ေငြေၾကးစနစ္ကို သက္ဆုိင္ရာက ယတိျပတ္ မဆံုးျဖတ္ႏုိင္ခဲ့ လို႔ ေဒၚလာနဲ႔ ျမန္မာက်ပ္ေငြ လဲလႇယ္မႈႏႈန္း ထုိးက်ၿပီး စိုက္ပ်ဳိးတဲ့ ေတာင္သူ၊ ငါးပုစြန္ ေမြးျမဴသူအားလံုး ဒီေန႔အထိ ဒီဒဏ္ကို ခံေနရတုန္း။ စိုက္တဲ့သူေရာ ေမြးတဲ့သူေရာ မမႇားဘူး၊ စိုက္တာလည္း အထြက္ႏႈန္း ေကာင္းတယ္၊ ေမြးတဲ့ ထုတ္ကုန္လည္း ေကာင္းတယ္။ ဖ်က္ဆီးပစ္တာ မူ၀ါဒမခုိင္မာတဲ့ ေငြေၾကးစနစ္ေၾကာင့္ပါ။ အခုလည္းဒီလိုပဲ။ ေနာင္ကို မူ၀ါဒတစ္ခုခ်မႇတ္မယ္ဆိုရင္ တစ္သမတ္တည္း ခ်မႇတ္ႏိုင္ေအာင္ လုပ္သင့္တယ္ မဟုတ္ရင္ ျပည္ပက လုပ္ငန္းရႇင္မႇမဟုတ္ဘူး ျပည္တြင္း လုပ္ငန္းရႇင္ေတြပါ ယံုၾကည္မႇာမဟုတ္ေတာ့ဘူး''ဟု ရႇင္းျပခဲ့သည္။
''၂၀၁၁ ခုႏႇစ္ ေအာက္တိုဘာလ ၂၆ ရက္ေန႔က ေနျပည္ေတာ္ အမႇတ္ (၂) စက္မႈ၀န္ႀကီးဌာန အစည္းအေ၀းခန္းမမႇာ က်င္းပခဲ့တဲ့ ေတြ႔ဆံုပြဲမႇာ ကြၽန္ေတာ္ကုိယ္တိုင္ ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီးေတြကို အမ်ားျပည္သူ အားထား သံုးစြဲေနရတဲ့ ဘတ္စကား၊ တကၠစီ၊ နယ္မႇာ အမ်ားသံုးႏိုင္တဲ့ ပစ္ကပ္ယာဥ္ေတြ အမ်ားျပည္သူ တင္သြင္းဖို႔ ခက္ခဲေနတာေတြကို ျပင္ဆင္ေပးဖို႔ ရႇိ၊ မရႇိ ေမးခြန္းေမးခဲ့တယ္။ တာ၀န္ရႇိသူေတြက ေဆြးေႏြးၿပီး လုပ္ေပးသြား ပါမယ္လို႕ေျပာထားတယ္။ အခုေျပာထားတာ ခုနစ္လထဲကို ေရာက္ေနပါၿပီ။ တင္သြင္းထားတဲ့ ကားအစီးေရ ၅၀၀၀၀ နီးပါး ရႇိေနၿပီ၊ အမ်ားနဲ႔ဆိုင္တဲ့ကားေတြ ဘယ္ေလာက္ပါသလဲ။ အမ်ားျပည္သူ အဲယားကြန္းဘတ္စကား စီးႏိုင္ေနၿပီလား။ မူ၀ါဒေတြ ခဏခဏေျပာင္းၿပီး ခ်မႇတ္ေနတယ္။ တကၠစီ၊ ဘတ္စကား အလြယ္တကူ လဲလႇယ္ႏိုင္တဲ့ အစီအစဥ္ တစ္ခ်က္မႇ မပါေသးဘူး။ ရန္ကုန္မႇာပဲ တြက္ၾကည့္ ကိုယ္ပုိင္ကားစီးေနတာ ၿမိဳ႕လူဦးေရရဲ႕ ႏႇစ္ရာခုိင္ႏႈန္းေတာင္ မရႇိဘူး။ ရႇစ္လအတြင္းမႇာ ကားနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ မူ၀ါဒ ေျခာက္ႀကိမ္ ေျပာင္းခဲ့တယ္။ ကားေတြတိုးလာတယ္။ ၿမိဳ႕ေနလူထုရဲ႕ ၉၈ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ လူဦးေရ အသံုးျပဳေနတဲ့ ဘတ္စကားနဲ႔ တကၠစီေတြက စုတ္တုန္းေဟာင္းတုန္းဘဲ။ ဘတ္စကား ေကာင္းေကာင္းေတြ မစီးရ၊ တကၠစီေကာင္းေကာင္းေတြ မစီးရ။ ကားေတြ ပုိက်ပ္လာတယ္။ ကားေပၚမႇာပဲ အခ်ိန္ကုန္ေနရတယ္။ ဒါဆို အမ်ားျပည္သူ အက်ဳိးတကယ္ရႇိလား၊မရႇိဘူးလား ျပန္ဆန္းစစ္ၾကည့္ပါ။ တကၠစီ၊ ဘတ္စကား သြင္းခြင့္ေပးတယ္၊ လက္ရႇိ အခြန္ႏႈန္းအတိုင္းတဲ့။ ၂၀၀၇ ေမာ္ဒယ္အထက္ ဘယ္ေမာင္းဆိုၿပီး ကန္႔သတ္ထားေသးတယ္။ တကယ္ဆို တကၠစီနဲ႔ ဘတ္စကားကို အခြန္ လံုး၀ ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးၿပီး လဲလႇယ္တင္သြင္းခြင့္ျပဳရမႇာ။ ရန္ကုန္မႇာလဲဖို႔အတြက္ တကၠစီက အနည္းဆံုး ၁၅၀၀၀ ကေန ၂၀၀၀၀ ၾကားမႇာ ရႇိတယ္။ ဒီအခြန္ႏႈန္းအတိုင္းဆို ဘယ္သူမႇ တကၠစီအေဟာင္း လာအပ္ၿပီး ျပန္သြင္းႏိုင္မႇာ မဟုတ္ဘူး။ အစုတ္အတုိင္းပဲ သံုးၾကမႇာ''ဟု Weekly Eleven News ဂ်ာနယ္မႇ သတင္းေထာက္ခ်ဳပ္ ကိုမာန္သူရႇိန္က ေျပာပါသည္။
''၀န္ႀကီးကေျပာသြားတယ္။ ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္နဲ႔ ေဆြးေႏြးၿပီး အခုလို ကားေတြ တင္သြင္းခြင့္ျပဳမယ္ဆိုေတာ့ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရအဖြဲ႔က မေထာက္ပံ့ဘဲနဲ႔ ဘယ္၀င္ေငြနဲ႔ လမ္းေတြ၊ infrastructure ျပင္မလဲ။ ဒါမႇမဟုတ္ ဘတ္ဂ်က္မလုံေလာက္ရင္ ျပည္သူေတြဆီကပဲ အခြန္ေတြ တိုးေကာက္ရင္ေတာ့ မျဖစ္ဘူး။ အခုေတာင္ ယာဥ္ရပ္နားခက အရင္ ၁၀၀ ကေန ၃၀၀ ကို တိုးေကာက္လိုက္တယ္။ စည္ပင္သာယာအခြန္ေတြလည္း တက္လာတယ္။ စည္ပင္ကလည္း သူ႔ဘတ္ဂ်က္ေလာက္မႇာ မဟုတ္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ျပည္သူလူထုဆီက ပုိက္ဆံေတြ တုိးေကာက္ဖို႔ဆိုတာလည္း အဓိပၸာယ္ သိပ္မရႇိဘူး။ ကားေတြ သြင္းခြင့္ေပးထားတယ္။ ကားစီးေရ ၅၀၀၀၀ ေလာက္ရႇိတယ္။ အဲဒီကားေတြအတြက္ ရတဲ့အခြန္ေငြက က်ပ္ဘီလ်ံ ၃၀၀ နဲ႔ ၅၀၀ ၾကား ရႇိတယ္။ အဲဒီေငြကို ဒီေနရာေတြမႇာ ျပန္သုံးရမႇာေပါ့။ ခုံးေက်ာ္တံတား ေဆာက္မယ္ေျပာတယ္။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီအတြက္ BOT ေပးၿပီး ျပည္သူေတြဆီက ပိုက္ဆံျပန္ေကာက္မယ္ေျပာတယ္။ ဒါကုိေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေထာက္ျပခဲ့တယ္။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ကားေတြသြင္းလို႔ အခြန္ေငြေတြကိုက်ေတာ့ အစုိးရက ရတယ္။ တံတားေဆာက္ၿပီး ျပည္သူ ဆီက ေငြျပန္ေကာက္မယ္ေျပာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကန္႔ကြက္တာ။ ခုံးေက်ာ္တံတားေဆာက္တာကို ကန္႔ကြက္တာ လံုး၀မဟုတ္ဘူး။ ကားေတြသြင္းလုိ႔ အခြန္ေတြရတာက အစုိးရ၊ ကားေတြမ်ားၿပီး လမ္းက်ပ္လုိ႔ ခုံးေက်ာ္ တံတားေဆာက္ၿပီး BOT စနစ္နဲ႔ အက်ဳိးအျမတ္ရမႇာက အစုိးရက ခြင့္ျပဳတဲ့ ကုမၸဏီေတြ။ ျပည္သူေတြက်ေတာ့ တစ္သက္လုံး ပိုက္ဆံေပးရေတာ့မႇာ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က အဲဒါကုိ ကန္႔ကြက္တာ။ အခုကားေတြ ပုိက်ပ္လာေတာ့ မယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ကန္႔ကြက္လုိ႔ပဲ ခုံးေက်ာ္တံတားေတြ မေဆာက္ေတာ့ သေယာင္ေျပာတာမ်ဳိး မျဖစ္သင့္ဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ျဖစ္သင့္တာကို ေထာက္ျပတာပါ။ အဲဒီေတာ့ ဒါေတြ ေဆာက္ဖို႔ဆိုရင္ ဘယ္က ေငြရမလဲ၊ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရက ေပးမႇရမယ္။ ဘယ္လိုေပးသင့္လဲ။ ကားအတြက္ ေကာက္ထားတဲ့ ေငြေတြကေန ျပန္ေပးသင့္တယ္။ ကားနဲ႔ေကာက္ထားတာေတြကလည္း ျပည္သူလူထုဆီ ကပဲ။ ျပည္သူလူထု လမ္းက်ပ္ေနရင္ ခ်ဲ႕ေပးရမႇာ၊ ျပဳျပင္ေပးရမႇာ အစိုးရ တာ၀န္ပဲ''ဟု Weekly Eleven News Journal အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ကိုေ၀ၿဖိဳးက ေျပာပါသည္။
''ကြၽန္ေတာ္ ကားကိစၥေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဘာစီးပြားေရးမႇ မလုပ္ပါဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ျမင္တာသက္သက္ကုိ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ခုကားေစ်းကြက္မႇာ ေစ်းေတြက်ၿပီဆုိၿပီး ခံရတာေတြဟာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကုိ ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ သက္ေရာက္သြားတဲ့ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုလုိ႔ ျမင္ပါတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲအေနနဲ႔ လိမ္လည္မႈေတြနဲ႔ အမႈအခင္းေတြ ရႇိလာႏုိင္ပါတယ္။ ဒီမူ၀ါဒဟာ ကား၀ယ္စီးခ်င္သူ၊ ၀ယ္စီးဖုိ႔ တာစူေနသူတခ်ဳိ႕ ႀကိဳက္ၾကပါလိမ့္မယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔လုိ အလယ္အလတ္စား လုပ္ငန္းရႇင္ေတြေနရာက ၾကည့္ရင္ေတာ့ အခ်ိန္ကာလတုိအတြင္းမႇာ ႀကိဳတင္အသိ ေပးျခင္းမရႇိဘဲ အမ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာင္းလဲတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး မူ၀ါဒခ်မႇတ္သူေတြအေပၚ ယုံၾကည္မႈ ကင္းမဲ့ေစႏုိင္ပါတယ္။ မူ၀ါဒ ခ်မႇတ္သူေတြအေနနဲ႔လည္း အက်ဳိးအျပစ္ ဘယ္ေလာက္ရႇိႏုိင္မယ္ဆုိတာကုိ ခ်ိန္ဆေစခ်င္ပါတယ္။ ကြက္ကြက္ကေလး မၾကည့္ေစခ်င္ပါဘူး။ တကယ္ေတာ့ ကားနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ အက်ဳိးအျမတ္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရသြားတဲ့သူေတြက အခုလက္ရႇိ ဒီနယ္ပယ္မႇာ ရႇိမေနေတာ့ပါဘူး။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အလယ္အလတ္တန္းစား လုပ္ငန္းရႇင္ေတြဟာ စီးပြားေရးအတြက္ ေမာင္းႏႇင္အားေတြပါ။ သူတုိ႔ေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈ ကင္းမဲ့တဲ့အသံေတြ ႏုိင္ငံတကာ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံသူေတြဆီ ေရာက္ႏုိင္လုိ႔ တန္ျပန္သက္ေရာက္မႈေတြ ရႇိလာႏုိင္ပါတယ္။ ရႇင္းရႇင္းေျပာရရင္ အရင္အစုိးရလက္ထက္တုန္းကလုိ မယုံၾကည္ႏုိင္မႈေတြ ျပန္ျဖစ္လာလိမ့္မယ္''ဟု အမည္မေဖာ္လုိသူ စက္႐ုံပုိင္ရႇင္တစ္ဦးက သုံးသပ္ခဲ့ပါသည္။
''ျပည္သူလူထုဆီက ေမတၲာတရားကို လိုခ်င္ရင္ တကယ္႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္မႇ ရမယ္။ အေပၚယံ ေျပာင္းလဲမႈေတြနဲ႔ေတာ့ မရဘူး။ ကားနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ မူ၀ါဒေတြက ဟိုးအစဥ္အဆက္ကတည္းက မႇားလာတာ။ ျပည္သူ လူထုေတြကသာ ကားတစ္စီးကို သိန္းေထာင္ခ်ီ ေပးစီးခဲ့ရတာ။ ခ်မ္းသာတဲ့သူေတြက အရမ္းခ်မ္းသာသြားၿပီ။ ဒီလူဒီလူေတြပဲ။ အခုလည္းၾကည့္ေလ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ တင္သြင္းခြင့္ေပးတယ္ဆိုတဲ့ ကားေတြက အင္ဂ်င္ပါ၀ါႀကီးၿပီး ဆီစားတဲ့ကားေတြ။ ဒီမတိုင္မီကတည္းက ဆီဆိုင္ေတြက ဘယ္သူေတြ လက္ထဲ ေရာက္ေနၿပီလဲ။ ဆီကိစၥထားဦး၊ ဒီကားေတြေမာင္းရမယ့္လမ္းေတြ တံတားေတြမႇာ အသံုးျပဳခြင့္ကို BOT စနစ္နဲ႔ ေကာက္ခြင့္ရထားတာကေရာ ဘယ္သူေတြလဲဆုိတာ ဆန္းစစ္ၾကည့္လုိက္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကားတင္သြင္းခြင့္ျပဳတဲ့ မူ၀ါဒ အေျပာင္းအလဲေတြ မၾကာခဏလုပ္လုိ႔ ဘယ္သူေတြ အျမတ္ရသြားသလဲ။ ကားေစ်းဆက္တုိက္ အက်မႇာ႐ႈံးသြားတဲ့ လူလတ္တန္းစားေတြဆီက ေငြေတြကို ညႇစ္ထုတ္ၿပီး ယူသြားတဲ့အတြက္ ခံစားရတဲ့သူေတြက အစိုးရထဲက ကားမူ၀ါဒခ်မႇတ္တဲ့သူ ၀န္ႀကီးတစ္စုကိုပဲ အျပစ္တင္ရမႇာပါပဲ။ လူတုိင္း ကားစီးေစခ်င္လို႔ အစိုးရက ေစ တနာထားတယ္ဆုိရင္ လူမ်ားစုအက်ဳိးအတြက္ လုပ္တယ္ဆုိရင္ ၾကပ္ေနတဲ့လမ္းေတြေပၚမႇာ တကၠစီအစုတ္ေတြ၊ ဘတ္စကားအစုတ္ေတြကို ျမင္စရာ မရႇိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တကယ့္ တကယ္ ဘယ္သူေတြက အက်ဳိးအျမတ္ ပုိရႇိသြားသလဲ စဥ္းစားၾကည့္ၾကပါ''ဟု အမည္မေဖာ္လုိသူ လုပ္ငန္းရႇင္တစ္ဦးက ေျပာပါသည္။
''ျပည္သူလူထုဆီက ေမတၲာတရားကို လိုခ်င္ရင္ တကယ္႐ိုးသားေျဖာင့္မတ္မႇ ရမယ္။ အေပၚယံ ေျပာင္းလဲမႈေတြနဲ႔ေတာ့ မရဘူး။ ကားနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ မူ၀ါဒေတြက ဟိုးအစဥ္အဆက္ကတည္းက မႇားလာတာ။ ျပည္သူ လူထုေတြကသာ ကားတစ္စီးကို သိန္းေထာင္ခ်ီ ေပးစီးခဲ့ရတာ။ ခ်မ္းသာတဲ့သူေတြက အရမ္းခ်မ္းသာသြားၿပီ။ ဒီလူဒီလူေတြပဲ။ အခုလည္းၾကည့္ေလ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ တင္သြင္းခြင့္ေပးတယ္ဆိုတဲ့ ကားေတြက အင္ဂ်င္ပါ၀ါႀကီးၿပီး ဆီစားတဲ့ကားေတြ။ ဒီမတိုင္မီကတည္းက ဆီဆိုင္ေတြက ဘယ္သူေတြ လက္ထဲ ေရာက္ေနၿပီလဲ။ ဆီကိစၥထားဦး၊ ဒီကားေတြေမာင္းရမယ့္လမ္းေတြ တံတားေတြမႇာ အသံုးျပဳခြင့္ကို BOT စနစ္နဲ႔ ေကာက္ခြင့္ရထားတာကေရာ ဘယ္သူေတြလဲဆုိတာ ဆန္းစစ္ၾကည့္လုိက္ပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကားတင္သြင္းခြင့္ျပဳတဲ့ မူ၀ါဒ အေျပာင္းအလဲေတြ မၾကာခဏလုပ္လုိ႔ ဘယ္သူေတြ အျမတ္ရသြားသလဲ။ ကားေစ်းဆက္တုိက္ အက်မႇာ႐ႈံးသြားတဲ့ လူလတ္တန္းစားေတြဆီက ေငြေတြကို ညႇစ္ထုတ္ၿပီး ယူသြားတဲ့အတြက္ ခံစားရတဲ့သူေတြက အစိုးရထဲက ကားမူ၀ါဒခ်မႇတ္တဲ့သူ ၀န္ႀကီးတစ္စုကိုပဲ အျပစ္တင္ရမႇာပါပဲ။ လူတုိင္း ကားစီးေစခ်င္လို႔ အစိုးရက ေစ တနာထားတယ္ဆုိရင္ လူမ်ားစုအက်ဳိးအတြက္ လုပ္တယ္ဆုိရင္ ၾကပ္ေနတဲ့လမ္းေတြေပၚမႇာ တကၠစီအစုတ္ေတြ၊ ဘတ္စကားအစုတ္ေတြကို ျမင္စရာ မရႇိပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တကယ့္ တကယ္ ဘယ္သူေတြက အက်ဳိးအျမတ္ ပုိရႇိသြားသလဲ စဥ္းစားၾကည့္ၾကပါ''ဟု အမည္မေဖာ္လုိသူ လုပ္ငန္းရႇင္တစ္ဦးက ေျပာပါသည္။
အစိုးရသစ္လက္ထက္ ကားတင္သြင္းမႈ အစီအစဥ္အရ ကားသြင္းခြင့္ေပးစဥ္ ရႇစ္လတာကာလအတြင္း ေျခာက္ႀကိမ္ေျပာင္းလဲခဲ့သည့္ မူ၀ါဒမ်ား
၁။ Van, Minivan ႏႇင့္ Wagon အမ်ဳိးအစား ခြဲျခားမႈ ႏိုင္ငံတကာသတ္မႇတ္ခ်က္ျဖင့္ ကြဲလြဲမႈ ျပန္လည္သတ္မႇတ္ျခင္း။
၂။ ကား CIF ေစ်းႏႈန္းသစ္ႏႇင့္ တင္သြင္းခြင့္ျပဳသည့္ ကားေမာ္ဒယ္မ်ား ျပင္ဆင္သတ္မႇတ္ျခင္း။ ၁၉၉၆ ေမာ္ဒယ္မႇ ၂၀၀၆ ေမာ္ဒယ္အထိ ျပင္ဆင္သတ္မႇတ္လိုက္ၿပီး ကားအမ်ဳိးအစားအလိုက္ ေစ်းႏႈန္းမ်ား သတ္မႇတ္ေပးျခင္း။
၃။ ႏိုင္ငံျခားေငြျဖင့္ အခြန္ထမ္းေဆာင္ထားသူမ်ားအား ေၾကညာထားသည့္အတိုင္း ပါမစ္အားလံုး ခြင့္ျပဳမေပးဘဲ ၃၀၀၀ တစ္သုတ္အျဖစ္ ကန္႔သတ္ခ်က္ ျပင္ဆင္ျခင္း။ ၃၀၀၀ ေနာက္ပုိင္း သေဘၤာသားမ်ား ယေန႔အထိ ေလွ်ာက္ထားေသာ္လည္း ပါမစ္ မရရႇိျခင္း။
၄။ ကညနမႇ ေကာက္ခံသည့္ ယာယီမႇတ္ပံုတင္ေၾကးအား ေျပာင္းလဲ ျပင္ဆင္သတ္မႇတ္ျခင္း။ အင္ဂ်င္ပါ၀ါအလိုက္ ၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္းမႇ ၁၂၀ ရာခုိင္ႏႈန္းအထိ ခြဲျခားသတ္မႇတ္ ေကာက္ခံျခင္း။
၅။ ေမာ္ဒယ္ကြဲလြဲသည္ဟု သတ္မႇတ္ခံရသည့္ ကားမ်ားအေပၚ တပ္႐ိုက္သည့္ ဒဏ္ေၾကးအား ျပင္ဆင္သတ္မႇတ္ျခင္း။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမႇ ၁၉၉၆ ေမာ္ဒယ္ဟု သတ္မႇတ္ကာ တင္ပို႔လိုက္ေသာကားမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံမႇ စစ္ေဆးခ်က္အရ ၁၉၉၅ ေမာ္ဒယ္ျဖစ္သည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ဳိးမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚၿပီးေနာက္ ေမာ္ဒယ္တစ္ႏႇစ္နိမ့္လွ်င္ ဒဏ္ေၾကးသံုးဆ တပ္႐ိုက္ျခင္းအစား ဒဏ္ေၾကးကင္းလြတ္ခြင့္ျပဳၿပီး ယခင္ဒဏ္ေၾကး ေပးသြင္းၿပီးသူမ်ားမႇာ ျပန္လည္ ထုတ္ယူခြင့္မရ၍ နစ္နာရျခင္း။
၆။ ယခု ၂၀၀၇ ေမာ္ဒယ္ႏႇင့္အထက္ကားမ်ား ပါမစ္မလိုဘဲ တင္သြင္းခြင့္ျပဳျခင္း။
0 comments:
Post a Comment