ဇြန္ပန္းပြင့္
ေၾကးေခြပတ္ထားတဲ့ ကယမ္းအမ်ဳိးသမီးႀကီးတစ္ဦး။ ဓာတ္ပံု - ေကာင္းထက္ |
ဒီေန႔ေခတ္မွာ တိုင္းရင္းသားလူငယ္ေတြဟာ ေခတ္ပညာဗဟုသုတ ႂကြယ္၀ လာတာနဲ႔အမွ်၊ သူတို႔ဘိုးေဘးေတြ အစဥ္အဆက္ လိုက္နာ ခဲ့ၾကတဲ့ ေရွး႐ုိးရာ အစဥ္အလာဓေလ့ေတြက ေခတ္နဲ႔ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြရွိရဲ႕လားလို႔ စဥ္းစား သံုးသပ္လာၾကပါတယ္။
အဲဒီလိုပဲ၊ ကယမ္းတိုင္းရင္းသားလူငယ္ေတြကလည္း သူတို႔႐ုိးရာ တစ္မ်ဳိးျဖစ္တဲ့ေၾကးေခြပတ္တဲ့အစဥ္အလာကို "ငါတို႔ ဒါကို ဆက္၀တ္ သင့္သလား။ ဒီ႐ုိးရာဓေလ့ကို၊ဆက္ၿပီးထိန္းသိမ္းသင့္သလား" ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းေတြ ထုတ္လာၾကပါတယ္။
"တခ်ဳိ႕ယဥ္ေက်းမႈေတြက ထိန္းသိမ္းရအရမ္းခက္ေတာ့ ေပ်ာက္မယ့္ အလားအလာရွိတယ္။ လူႀကီးေတြက လူမ်ဳိး မေပ်ာက္ေအာင္၊ ယဥ္ ေက်းမႈမေပ်ာက္ေအာင္၊ထိန္းသိမ္းဖို႔ ေျပာေနေပမယ့္ ေၾကးေခြပတ္တဲ့ အေလ့အထကေတာ့ ေမးခြန္းထုတ္စရာျဖစ္လာတယ္။ 'ဒါက ဘာျဖစ္လို႔ ငါတို႔ ထိန္းသိမ္းသင့္သလဲ။ ဆြဲေဆာင္မႈလည္း မရွိဘူး။ လွလည္း မလွ ဘူး။ ဒါ၀တ္ထားလို႔ ငါ့ကို ဘယ္ေယာက်္ားေတြ ႀကိဳက္မလဲ' ဆိုၿပီး အမ်ဳိး သမီးေတြအတြက္လည္း ေမးခြန္းထုတ္ စရာေတြျဖစ္လာတယ္"လို႔ အစိုးရမဟုတ္တဲ့အဖြဲ႕အစည္း (NGO) တစ္ခုမွာ ပ႐ိုဂရမ္အရာရွိအျဖစ္ အလုပ္လုပ္ကိုင္ေနတဲ့၊ကယမ္းတိုင္းရင္းသား ကိုခူးေက်ာ္ဆန္းက ကယမ္းတိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ေၾကးေခြပတ္တဲ့ ဓေလ့နဲ႔ပတ္သက္လို႔ သူ႔အျမင္ကို ေျပာပါတယ္။
"ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ပိုင္းလူငယ္ေတြက ဖက္ရွင္လို႔ပဲ ေျပာလို႔ရမလား၊ globalization လို႔ပဲ ေျပာလို႔ရမလား။ ဒီ႐ုိးရာကို သိပ္မလိုက္ ေတာ့ဘူး"လို႔ သူက ထပ္ဆိုတယ္။
ကယမ္းအမ်ဳိးသမီးေတြဟာ ေလးလံတဲ့ေၾကးကြင္းကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၀တ္ဆင္တဲ့အခါ ပခုံး႐ုိးႏုနိမ့္ဆင္းသြားေစၿပီး ေရရွည္မွာ က်န္းမာေရးအတြက္လည္း မေကာင္းဘူးလို႔လည္း သူက ေယဘုယ်က်က် ေထာက္ျပေျပာဆိုပါတယ္။
"က်န္းမာေရး႐ႈေထာင့္ကလည္း ၾကည့္စရာျဖစ္လာတယ္။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအားျဖင့္ ၾကည့္ရင္လည္း အမ်ဳိးသမီးေတြက လွခ်င္ပါတယ္ ဆိုမွ အဲဒီေၾကးေခြက ကိုယ့္ကိုအလွတိုးေစတာမဟုတ္ဘဲ ပိုၿပီးအလွေလ်ာ့သြားေစေတာ့ အဲဒါႀကီး ၀တ္ၿပီး ၿမိဳ႕ေပၚကလူေတြၾကားထဲ သြားရဲမယ္လို႔ေတာ့ မထင္ပါဘူး"လို႔ ....ဇာတိသား ျဖစ္တဲ့ ကိုခူးေက်ာ္ဆန္းက ေျပာပါတယ္။
ဧည့္လမ္းၫႊန္အျဖစ္ အသက္ေမြးတဲ့ ကယမ္းတိုင္းရင္းသား ကိုမာတင္ကလည္း သူ႔အေတြ႕အၾကံဳအရ တခ်ဳိ႕ရြာေတြမွာ ပညာတတ္ အသိုင္းအ၀ိုင္းမိသားစုေတြဟာ သူတို႔ကေလးေတြ ေရရွည္ ပညာေရးအတြက္နဲ႔ က်န္းမာေရးအတြက္ေၾကာင့္ လည္ပင္းေၾကးေခြပတ္ဖို႔ အား မေပးၾကေတာ့ဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။
"ဘယ္ေလာက္ပဲ လွတယ္ေျပာေျပာ ၾကည့္ရတာ အဆင္မေျပဘူး။ ကေလးေတြ ၿမိဳ႕မွာေက်ာင္းသြားတက္တဲ့အခါ တျခားကေလးေတြ ေလွာင္တာခံရတာ မ်ဳိးရွိတယ္။ သူမ်ားကေလးေတြလိုလည္း လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ေဆာ့ကစားလို႔မရ၊ ေရခ်ဳိးတာေတာင္ ေခါင္းငံု႔လို႔ မရနဲ႔ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားဖို႔ေတာင္ အခက္အခဲရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ ကေလးေတြ စိတ္ညစ္ၿပီး ေက်ာင္းမတက္ခ်င္တဲ့အခါ ပညာေရးမွာ ေနာက္က်တာမ်ဳိးရွိတယ္" လို႔ ဆိုပါတယ္။
ရန္ကုန္ပညာေရးတကၠသိုလ္မွာ တက္ေရာက္ပညာသင္ၾကားခဲ့တဲ့ အသက္ ၆၇ အရြယ္ အၿငိမ္းစားေက်ာင္း ဆရာမ ကယမ္းအမ်ဳိး သမီးႀကီး ေဒၚ႐ုိ႕စ္မူဘန္ ကလည္း သူ႔အေမျဖစ္သူ ေၾကးကြင္းပတ္တာကို လွတယ္လို႔ျမင္ၿပီး သေဘာက်ေပမယ့္ ကိုယ္တိုင္က်ေတာ့ မပတ္ခ်င္သလို တစ္ခါမွလည္း မ၀တ္ခဲ့ဘူးလို႔ ဆိုပါတယ္။
အဲဒီလို သူေၾကးေခြမပတ္ ခ်င္တဲ့အေၾကာင္းရင္းက ဘာမ်ားျဖစ္လိမ့္မလဲ ...။
"ကြ်န္မ ရန္ကုန္သြားမယ္ဆိုေတာ့ ဦးေလးက ကြ်န္မကို လူေတြက ကယမ္း အမ်ဳိးသမီးမွန္းသိေအာင္ ေၾကးေခြပတ္ သြားဖို႔ေျပာတယ္။ ကြ်န္မကလည္း ေၾကးေခြပတ္သြားရင္ ရန္ကုန္မွာမကဘဲ ကမၻာပါေက်ာ္မယ္လို႔ ေနာက္ေျပာင္ဖူးတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္မေၾကးေခြ မပတ္ခ်င္ပါဘူး။ ဘာအတြက္ပတ္ရမွာလဲ။ ေလးတာပဲရွိတယ္။ ၿမိဳ႕တက္ၿပီး ပညာသင္တဲ့အခါ၊သြားေရးလာေရးဖင့္ေႏွးတာေပါ့့"လို႔ .....ဇာတိသူ ကယမ္း အမ်ဳိးသမီးႀကီးက ဆိုပါတယ္။
ကယမ္းအမ်ဳိးသမီးေတြ၊လည္ပင္းမွာ ပတ္တဲ့ေၾကးေခြဟာ အေလးခ်ိန္ ႏွစ္ပိႆာနဲ႔ သံုးပိႆာၾကားမွာ ရွိၿပီး ေျခေထာက္မွာပတ္တဲ့ ေၾကးေခြကေတာ့ ႏွစ္ပိႆာခန္႔ ေလးလံပါတယ္။
ငယ္စဥ္ အသက္ေျခာက္ႏွစ္၊ ခုနစ္ႏွစ္အရြယ္မွာ စတင္ပတ္ေလ့ရွိၿပီး ေၾကးေခြပတ္စ အခ်ိန္မွာ နာက်င္မႈသက္သာေအာင္ လည္ပင္းမွာ အ၀တ္ခုထားရကာ ေျခာက္ရက္၊ တစ္ပတ္ေလာက္ၾကာ အသားက်ေတာ့မွ ေအာက္ကခုထားတဲ့ အ၀တ္စကို ျဖဳတ္ရပါတယ္။
ဒီလိုကယမ္းတိုင္းရင္းသားေတြ ေၾကးေခြပတ္တာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဒ႑ာရီ စကားေတြ အမ်ားႀကီးရွိေပမယ့္ တိတိ က်က်အေျဖမ်ဳိး ရယ္လိုေတာ့ မရွိဘူးလို႔ သိရပါတယ္။
ဂုဏ္သိကၡာအတြက္ ပတ္ၾကတယ္လို႔လည္းဆိုၾကၿပီး တကယ္ေတာ့ အလွအပအတြက္ေၾကာင့္ ေၾကးေခြပတ္ၾကတာလို႔ သိရပါတယ္။
လက္ရာ အလြန္ေျမာက္တဲ့ ေၾကးေခြေတြကို ကယမ္းတိုင္းရင္းသားေတြ ကိုယ္တိုင္ လုပ္တာမဟုတ္ဘဲ ရွမ္းျပည္နယ္က မွာယူၾက တာျဖစ္ပါတယ္။
တပ္ဆင္ေပးတဲ့သူကလည္း တစ္ရြာမွာ တစ္ေယာက္ေလာက္သာ ရွိတာျဖစ္ပါတယ္။
"ကြ်န္ေတာ့ရြာက အသက္ႀကီးတဲ့သူေတြကို ေၾကးေခြပတ္တဲ့အစဥ္အလာ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္လာတာလဲလို႔ ေမးၾကည့္ေတာ့ က်ားကိုက္ခံ ရတာကို ကာကြယ္ဖို႔တို႔၊ နဂါးနဲ႔တူေအာင္ ပတ္တယ္တို႔နဲ႔ ေျပာၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြ်န္ေတာ္ တစ္ေယာက္တည္းရဲ႕ အျမင္ကေတာ့ အလွအပတရားအတြက္ ေၾကးေခြပတ္တယ္လို႔ပဲထင္ပါတယ္။ ျမန္မာအမ်ဳိးသမီးေတြ လက္ေကာက္ေတြ၊ ဆြဲႀကိဳးေတြ၀တ္ၿပီး အလွနဲ႔ ဂုဏ္ကို ၿပိဳင္သလို သူတို႔လည္း ေၾကးေခြပတ္တာ လွပဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ပဲ ျဖစ္မယ္လို႔ထင္ပါတယ္"လို႔ ကိုမာတင္က ေျပာပါတယ္။
ကယမ္းအမ်ဳိးသမီးေလးေတြ ေၾကးေခြပတ္တာေတြ နည္းပါးလာၿပီဆိုေပမယ့္ လံုး၀ေပ်ာက္ကြယ္သြားၿပီလို႔လည္း မဆိုႏိုင္ပါဘူး။
ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဒီဓေလ့ကို ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းခ်င္သူေတြရွိသလို ကရင္ျပည္နယ္ရွိ သံေတာင္၊ ကယားျပည္နယ္ရွိ ဒီေမာဆိုးနဲ႔ လြိဳင္ေကာ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္ရွိရြာတခ်ဳိ႕ေတြမွာ အမ်ဳိးသမီးေတြဟာ ေၾကးေခြပတ္တဲ့ဓေလ့ကို အစဥ္ဆက္ထိန္းသိမ္းေနဆဲ မို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
"မိန္းကေလးေတြ ေၾကးေခြပတ္တာ ဂုဏ္တစ္ခုေပါ့။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ့ ဒါကို ဂုဏ္ယူတယ္။ ကြ်န္ေတာ့ တစ္ေယာက္တည္း အျမင္ကေတာ့ ဒီ႐ိုးရာေလးက က်န္ခဲ့ရင္ ေကာင္းမွာေပါ့။ ေၾကးပတ္တဲ့ ကယမ္းတိုင္းရင္း သားဆိုတာ တစ္ကမၻာလုံးမွာၾကည့္ရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ တစ္ႏိုင္ငံတည္းမွာပဲ ရွိတာေလ။ အဲဒါေလး က်န္ခဲ့ရင္ေတာ့ ပိုေကာင္းတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ေနာင္လာေနာက္သား လူငယ္ေတြက ဒါေတြကို ဆက္ၿပီးလုပ္ခ်င္မလုပ္ခ်င္ေတာ့ မသိဘူး။ လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီနဲ႔ပဲ သက္ဆိုင္ပါတယ္"လို႔ ဆိုသူကေတာ့ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ ဗီဒီယိုကင္မရာမင္းအျဖစ္ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းျပဳေနတဲ့ ကယမ္းတိုင္းရင္းသား ကိုပီတာခူးရီပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
"ေၾကးကြင္းပတ္တာကို ၀ဋ္တစ္ခုခံေနရတယ္လို႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔အသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ ေျပာေနတာရွိတယ္။ မိန္းကေလးေတြကလည္း ေခတ္မီလာၾကၿပီး ႏိုင္ငံျခားမွာ ေက်ာင္းသြားတက္တဲ့သူ ေတြရွိလာၾကၿပီ။ သူတို႔လည္း ပညာတတ္လာေတာ့ ဒီေၾကးေခြေတြက သူတို႔ အတြက္ အခက္အခဲရွိမလားေတာ့ မသိဘူး။ ကြ်န္ေတာ္တစ္ေယာက္တည္းရဲ႕အျမင္ကိုေျပာရရင္ အလွတရားကို တင္စားထားတဲ့ ႐ုိးရာတစ္ခုလို႔ ခံစားမိတယ္"လို႔လည္း ေျပာပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ တျခားသူေတြနဲ႔အျမင္တူစြာပဲ ေနာင္အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္မွာ ေၾကးေခြပတ္တဲ့ကယမ္းေတြ ေတာ္ေတာ္ ရွားလာလိမ့္မယ္ လို႔လည္း ဆိုပါတယ္။
ကိုမာတင္ကလည္း ကယမ္းေတြ ေၾကးကြင္းပတ္တာကို ေနာက္အႏွစ္ ၅၀ ေလာက္ဆိုရင္ ျပတိုက္၊ ဒါမွမဟုတ္ ပို႔စကတ္ထဲက ဓာတ္ပံုေတြထဲမွာ ေတြ႕ႏိုင္ေတာ့မယ္လို႔ သူ႔အျမင္ကိုဆိုပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ သူက သူတို႔ကယမ္း တိုင္းရင္းသားေတြမွာ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းသြားဖို႔ အတြက္ ခ်စ္စရာဓေလ့ေတြ အမ်ားႀကီး က်န္ေန ေသးတာမို႔ သူတို႔ရဲ႕ေၾကးေခြပတ္တဲ့ဓေလ့ ေပ်ာက္ကြယ္သြားမွာကို စိတ္မပူပါဘူးတဲ့။
ေၾကးေခြပတ္တဲ့ဓေလ့တစ္ခု ေပ်ာက္ကြယ္ သြားတာနဲ႔ ကယမ္းတိုင္းရင္းသားတစ္စုလံုး ေပ်ာက္ကြယ္ မသြားႏိုင္ပါဘူးလို႔လည္း ရဲရဲ၀ံ့၀ံ့ ဆိုပါတယ္။
"ကယမ္းေတြရဲ႕ ႐ုိးရာဓေလ့က ေၾကးေခြပတ္တာတစ္ခု တည္းမွမဟုတ္တာ။ ႐ိုးရာအ၀တ္အစား၊ ဘာသာေရး အထိမ္းအမွတ္ပြဲနဲ႔ တျခားေစာင့္ထိန္းဖို႔ဘာသာဓေလ့ေတြ အမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္။ "တခ်ဳိ႕ယဥ္ေက်းမႈေတြက ထိန္းသိမ္းလို႔ေကာင္းတယ္။ ထိန္းသိမ္း သင့္မွန္းလည္း သိတယ္။ ထိန္းသိမ္းဖို႔အသိသြင္း ေပးလို႔လည္း လြယ္တယ္။ တခ်ဳိ႕ယဥ္ေက်းမႈေတြက်ေတာ့ ထိန္းသိမ္းရလည္း ခက္တယ္။ အဲဒီလိုထိန္းသိမ္းရခက္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြက်ေတာ့ ထိန္းသိမ္းသင့္သလားဆိုတဲ့ ေမးခြန္းထုတ္ဖို႔ အရင္လိုအပ္တယ္"လို႔ သူကဆိုပါတယ္။
ေဒၚ႐ုိ႕စ္မူဘန္ကလည္း ေၾကးေခြ ပတ္သူနည္းလာတာမို႔ ေရရွည္မွာ ဓေလ့ေပ်ာက္သြားႏိုင္ေပမယ့္ လက္ရွိမွာ ကယမ္းတိုင္းရင္းသား အမ်ားစုဟာ ကိုယ္ပိုင္ဘာသာစကားကိုပဲ ေျပာဆိုသံုးစြဲေနၾကၿပီး တျခားထိန္းသိမ္းစရာ ႐ိုးရာဓေလ့ေတြလည္း အမ်ားႀကီးလို႔ ဆိုပါတယ္။
Ref : MMTimes
0 comments:
Post a Comment