ထိုင္း-ျမန္မာ နယ္စပ္ မဲေဆာက္-ျမ၀တီ တံတား ျပန္ဖြင့္သည္မွာ တလနီးပါးၾကာျမင့္ခ်ိန္ အထိ ေရထြက္ကုန္ပစၥည္း တမ်ိဳးသာ သြင္းကုန္ထုတ္ကုန္ လိုင္စင္ရရွိၿပီး တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈျဖင့္လည္း ဆက္လက္လုပ္ကိုင္ ေနၾကေၾကာင္း ျမန္မာ ကုန္သည္မ်ားက ေျပာသည္။
မဲေဆာက္ရိွ ပြဲ႐ုံတခုတြင္ နမူနာျပသထားသည့္ ျမန္မာပုစြန္မ်ား (ဓာတ္ပံု - ဧရာ၀တီ) |
ျမန္မာႏုိင္ငံ ျမ၀တီၿမိဳ႕မွတဆင့္ ထိုင္းႏုိင္ငံ မဲေဆာက္ၿမိဳ႕ ဘက္သို႔ ငါး၊ ပုစြန္ ၊ ကဏန္း စသည့္ ျမန္မာ ေရထြက္ပစၥည္းမ်ား တင္ပို႔ရာတြင္ တရား၀င္ႏွင့္ တရားမ၀င္သည့္ နည္းလမ္း ႏွစ္မ်ိဳးစလုံး ကုန္သြယ္မႈ ျပဳေနၾကရသည္ဟု ျမန္မာ ေရခ်ိဳပုစြန္ထုပ္ ကုန္သည္ တဦးက ေျပာဆိုသည္။
“ဒီလဆန္း ၅ ရက္ေန႔ ျမန္မာဘက္က တံတားျပန္ဖြင့္ၿပီးတာနဲ႔ မၾကာဘူး ငါး၊ ပုစြန္၊ ကဏန္းေတြကို ခ်စ္ၾကည္ေရးတံတားေပၚကေန ထိုင္းဘက္ကို ပို႔တယ္၊ ဒါေပမယ့္ ကုန္သည္ေတြကေတာ့ အက်ိဳးအျမတ္ပိုရတဲ့ တရားမ၀င္နည္းနဲ႔ တြဲၿပီးလုပ္ေနၾကရ တယ္၊ တရား၀င္ႀကီးပဲ ဆိုရင္ေတာ့ အက်ိဳးအျမတ္က နည္းတယ္၊ ရထားတဲ့ လုပ္ငန္းလိုင္စဥ္ေလးအတြက္ ထိန္းၿပီးလုပ္ေန ရတယ္”ဟု ၎က ဆိုသည္။
ျမန္မာေရထြက္ ပစၥည္းမ်ား ထိုင္းနယ္စပ္သို႔ တရား၀င္ တင္ပို႔သူမ်ားမွာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးဇုန္မွ တဆင့္ အခြန္ေဆာင္၍ ပုိ႔ၾကရေၾကာင္း၊ တခ်ိဳ႕မွာ ရန္ကုန္တြင္အခြန္ေပးေဆာင္ၿပီး ရန္ကုန္မွတဆင့္ ျမ၀တီ သို႔ ေမွ်ာစာမ်ားျဖင့္သယ္၍ တင္ပို႔သည္
မ်ားလည္းရိွေၾကာင္း၊ တရားမ၀င္ တင္ပို႔သူမ်ားမွာ အခြန္ေဆာင္စရာမလိုသည့္အတြက္ အက်ိဳးအျမတ္ပုိမိုရရွိျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
မ်ားလည္းရိွေၾကာင္း၊ တရားမ၀င္ တင္ပို႔သူမ်ားမွာ အခြန္ေဆာင္စရာမလိုသည့္အတြက္ အက်ိဳးအျမတ္ပုိမိုရရွိျခင္း ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ျမန္မာ ပုစြန္ပို႔ကုန္ လုပ္ငန္းပိုင္ရွင္ ကိုေအာင္က ပုစြန္ထုပ္ဆိုက္ႀကီး ၃-၄ အမ်ိဳးအစားကို ထိုင္း ႏိုင္ငံသို႔ တင္ပို႔ပါက ယခင္က တကီလိုလွ်င္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၀.၄၅၅ ေဒၚလာ သတ္မွတ္ႏႈန္းႏွင့္ စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန သို႔ အခြန္ ေပးေဆာင္ရသည္ဟု ေျပာျပသည္။
“အခု ျမ၀တီတံတား ျပန္ဖြင့္ခ်ိန္ကစၿပီး သတ္မွတ္ခ်က္ ပုစြန္ တကီလိုရဲ႕၂ ရာခိုင္ႏႈန္းပဲ ေပးရေတာ့တဲ့အတြက္ အခုဆိုရင္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးမွာ ပုစြန္ တကီလို ကို အေမရိကန္ေဒၚလာ ၀.၂၀၉၁ ပဲ ေပးေဆာင္ရပါတယ္”ဟု ၎က ေျပာသည္။
ဒီဇင္ဘာ လဆန္း ၁၀ ရက္ခန္႔ကစ၍ ျမန္မာ ေရထြက္ပစၥည္းမ်ားကို မဲေဆာက္ဘက္သို႔ တရား၀င္ တင္ပို႔သည့္ ပမာဏမွာ တရက္ျခား ၁၅ တန္ ခန္႔ရိွေၾကာင္း၊ တရားမ၀င္နည္းျဖင့္ ခ်စ္ၾကည္ေရးတံတားေဘး ၀ဲယာရိွ ေလွဆိပ္မ်ားမွတဆင့္ တင္ပို႔မႈ မွာ တရက္ျခား ၁၀ တန္ခန္႔ရိွေၾကာင္း ျမန္မာ ေရခ်ိဳပုစြန္ထုပ္ ကုန္သည္က ေျပာျပသည္။ ပုစြန္ တတန္လွ်င္ ကီလို ၁၀၀၀ အေလးခ်ိန္ ရိွသည္။
မဲေဆာက္ရိွ ျမန္မာ ေရထြက္ပစၥည္း လက္ကားျဖန္႔ခ်ိသည့္ ထိုင္းပြဲ႐ုံပိုင္ရွင္ ႏိုင္ေပါရမ္းခ်ိဳင္း ကလည္း အဆိုပါနည္းလမ္း ၂ မ်ိဳး စလုံးျဖင့္ ကုန္သြယ္မႈျပဳခဲ့သည္မွာ ၁၅ ႏွစ္နီးပါး ရိွၿပီဟု ေျပာသည္။
“ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ကုန္သြယ္ေရးစနစ္က ကုန္သည္ေတြအတြက္ တိက်တဲ့အာမခံခ်က္မရိွဘူး၊ ကုန္သည္ေတြလည္း အခြင့္ အေရး ရခိုက္ လုပ္ေနရတဲ့ အေျခအေန၊ အခုတက္တဲ့ ျမန္မာအစိုးရရဲ႕ လုပ္နည္းလုပ္ဟန္ ေျပာင္းလဲသြားမယ္ ဆိုရင္ေတာ့၊ ကုန္သည္ေတြရဲ႕ဘ၀ တိုးတက္လာမွာျဖစ္သလို မသမာမႈနဲ႔ကုန္သြယ္တဲ့နည္းလည္း အလိုအေလ်ာက္ ေပ်ာက္သြားမွာျဖစ္ တယ္၊ အဲဒီလိုမွ မဟုတ္ရင္ေတာ့ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးမွာ အရင္ကလိုပဲ ထိုင္းဘက္က အသာစီး ရေနဦးမွာျဖစ္တယ္”ဟု လည္း ၎က ဆိုသည္။
ထိုင္းႏွင့္ ျမန္မာ တရား၀င္နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး လုပ္သူမ်ားသည္ သြင္းကုန္ထုတ္ကုန္လိုင္စင္ လုပ္ရေၾကာင္း၊ ယင္း လိုင္စင္ ရရွိရန္မွာ ႏွစ္ပတ္ခန္႔ ၾကာျမင့္မည္ဟု ျမန္မာအာဏာပိုင္မ်ားက ေျပာဆိုေသာ္လည္း တံတားျပန္ဖြင့္ၿပီးသည့္ရက္မွ ယေန႔အထိ လိုင္စင္ မရၾကေသးေၾကာင္း ကုန္သည္မ်ားက ေျပာဆိုသည္။
လက္ရိွ မဲေဆာက္-ျမ၀တီနယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး တြင္ ျမန္မာဘက္မွ ေရထြက္ကုန္အပါအ၀င္ လယ္ယာထြက္ကုန္၊ သစ္ေတာ ထြက္ကုန္ႏွင့္ ခ်ည္ထည္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို သက္ဆိုင္ရာတာ၀န္ရိွသူမ်ားႏွင့္ နားလည္မႈယူကာ တရားမ၀င္တင္ပို႔လ်က္ ရိွသည္။
ထိုင္ းစားေသာက္ကုန္မ်ားကို ယေန႔အထိ ျမန္မာဘက္ တရား၀င္တင္သြင္းႏိုင္ျခင္း မရိွေသးေၾကာင္း၊ ျမန္မာ အာဏာပိုင္မ်ားက ကန္႔သတ္ထားသည့္ ထိုင္းစားေသာက္ကုန္ပစၥည္း ၁၅ မ်ိဳးကိုလည္း ေန႔စဥ္ခိုးသြင္းကာ ျပည္တြင္းေစ်းကြက္ အသီးသီးသို႔ ျမ၀တီ မွတဆင့္ တင္ပို႔လ်က္ရိွေၾကာင္း သိရသည္။
ပိတ္ပင္ထားသည့္ ထိုင္းစားေသာက္ကုန္ ၁၅ မ်ိဳးအနက္ ၅ မ်ိဳးကို စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာနက အကန္႔အသတ္ျဖင့္ ယခုလ ၉ ရက္ေန႔က စတင္၍ တင္သြင္းခြင့္ျပဳမည္ျဖစ္သည့္အတြက္ ျမန္မာကုန္သည္မ်ား လုပ္ငန္း လိုင္စင္ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္ေၾကာင္း ေၾကညာထားေသာ္လည္း စိတ္၀င္စားသူ နည္းပါးေနသည္ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ကုန္သည္ႀကီး ဦးယူႏြတ္ဘိုင္ က ေျပာသည္။
“လုပ္ငန္းလိုင္စင္ေလွ်ာက္ရင္ အစားအစာနဲ႔ေဆး၀ါးကြပ္ကဲေရးအဖြဲ႔ FDA ရဲ႕ေထာက္ခံခ်က္ယူရမယ္၊ ၿပီးရင္အျခား ကန္႔သတ္ ခ်က္အဆင့္ေတြ အမ်ားႀကီးရိွေသးတယ္ဆိုေတာ့၊ အခုလိုပဲ မဲေဆာက္ကေန စိတ္ႀကိဳက္ ထိုင္းပစၥည္းေတြကို နား လည္ မႈနဲ႔တင္သြင္းတာက ပိုၿပီးအဆင္ေျပတယ္၊ ဒီနည္းကို ျမန္မာကုန္သည္ေတြ လုပ္လာတာ ၁၅ ႏွစ္ေက်ာ္ၿပီ”ဟု ၎က ဆုိသည္။
ျမန္မာဘက္မွ အကန္႔အသတ္ျဖင့္ တင္သြင္းခြင့္ျပဳမည့္ ထိုင္းစားေသာက္ကုန္ ၅ မ်ိဳးမွာ အခ်ိဳ မႈန္႔၊ အခ်ိဳရည္၊ ဘီစကစ္ မ်ိဳးစံု၊ စည္သြတ္ဘူး မ်ိဳးစံုႏွင့္ ေခါက္ဆြဲေျခာက္ထုပ္မ်ား ျဖစ္သည္။
ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္ တရား၀င္ကုန္သြယ္ေရး ဖြင့္လွစ္ထားစဥ္ကာလအတြင္း ထိုင္းကုန္ပစၥည္းမ်ား ျမန္မာဘက္တင္ပို႔သည့္ ပမာဏမွာ တလလွ်င္ ထိုင္းဘတ္ေငြ သန္း ၃၀၀၀ ခန္႔ရိွသည္ဟု ထိုင္းကုန္သည္ႀကီးမ်ား အသင္း၏ စာရင္းမ်ားအရ သိရိွရ သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၂၀၀၉-၂၀၁၀ ဘ႑ေရးႏွစ္တြင္ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးပမာဏမွာ ပို႔ကုန္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၁၃၉.၂၂၁ သန္းျဖစ္ၿပီး သြင္းကုန္မွာ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁၃၅.၄၂၈ သန္းျဖစ္သည္ဟု စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္း ေရာင္း ၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန၏ စာရင္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
ျမန္မာအစိုးရက လံုၿခံဳေရးအေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ယမန္ႏွစ္ဇူလိုင္လ ၁၈ ရက္ေန႔မွစ၍ ဒုတိယ အႀကီးဆံုး နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ျဖစ္သည့္ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးဂိတ္ မဲေဆာက္-ျမ၀တီ ခ်စ္ၾကည္ေရး တံတားကို တႏွစ္ခြဲနီးပါး ပိတ္ထားခဲ့ ၿပီး ဒီဇင္ဘာလ ၅ ရက္ေန႔တြင္ ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့သည္။
တံတားဖြင့္ပြဲ အခမ္းအနားကို တက္ေရာက္ခဲ့သည့္ စီးပြားေရးႏွင့္ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ျပည္ေထာင္စု၀န္ႀကီး ဦး၀င္းျမင့္က တရား၀င္ ကုန္သြယ္မႈျပန္လည္ဖြင့္လွစ္လိုက္သည့္အတြက္ ေဒသအတြင္း တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈမ်ား ေလွ်ာ႔နည္းသြားေစ မည္ဟု ေျပာခဲ့ေသာ္လည္း လက္ရိွတြင္ ျမန္မာႏွင့္ထိုင္း ႏွစ္ဘက္ကုန္သည္မ်ား တရားမ၀င္ကုန္သြယ္မႈ အျပန္အလွန္ျပဳလုပ္ေနသည့္ ပမာဏမွာ တံတားပိတ္ထားသည့္ ကာလထက္ ပိုမ်ားသည္ဟု ကုန္သည္မ်ားက ေျပာသည္။
Ref: ဧရာ၀တီ
0 comments:
Post a Comment